Veelgestelde vragen

Mocht jouw antwoord er niet bij staan stel je vraag via jouw MijnVillex account of onze WhatsAppservice.

Ik ben nog geen Villex bewoner/ondernemer, maar heb wel vragen:

Ik kan niet inloggen in MijnVillex en nu?

Kun je niet inloggen omdat je jouw wachtwoord bent vergeten? Dan kun je een nieuwe opvragen via de loginpagina of via deze link. Je krijgt dan per e-mail een link opgestuurd om jouw wachtwoord te resetten. Let op: de link is maar 24 uur geldig.

 

Is jouw account geblokkeerd? Dan kun je na 15 minuten wachten het opnieuw proberen.

Hebben jullie een wachtlijst?

Voor sommige plaatsen wel. Indien er een wachtlijst is voor een bepaalde woonplaats werken wij volgens inschrijfdatum. Ben je echt per direct op zoek en maakt het jou niet uit waar je gaat wonen/ werken? Dan hebben wij altijd wel iets per direct beschikbaar.

 

Ons actuele aanbod staat op villex.nl. Je kunt hierop reageren als je bent aangemeld. Wanneer je reageert op een woning nemen wij binnen 14 dagen contact met je wanneer je in aanmerking komt. Het helpt als jouw aanmelding zo compleet mogelijk is en je aan onze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een woning/ruimte. Bekijk de voorwaarden voor huren bij Villex hier.

 

Hoe kan ik mij aanmelden?

Je kunt je aanmelden via www.villex.nl/aanmelden

Na aanmelding, vul je al jouw gegevens in, upload je de gevraagde documenten en reageer je op een woning/ruimte. Reageren kan uitsluitend via MijnVillex. Om meer en sneller kans te maken op een woning/ruimte moet jouw dossier compleet zijn en voldoen aan onze voorwaarden.

 

Hoe lang duurt het voordat ik een woning of werkruimte krijg toegewezen?

Dit heeft te maken met je eigen wensen en ons actuele aanbod. Helaas kunnen wij hiervan geen indicatie geven. Daarnaast kan het voorkomen dat wij voor sommige woonplaatsen een wachtlijst hebben.

 

Reageer op ons actuele aanbod, dit verhoogt jouw kans. Je reageren als je volledig bent aangemeld. Als je hebt gereageerd dan nemen wij binnen 14 dagen contact met jou op als je in aanmerking komt. Het helpt als jouw aanmelding zo compleet mogelijk is en je aan onze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een woning/ruimte.

 

Hoe lang kan ik in een ruimte wonen of werken?

De duur verschilt per woning/ruimte. Vaak kunnen wij van te voren geen indicatie. Opzegtermijn voor antikraak wonen/werken is 28 dagen. Als je tijdelijk huurt woon je gegarandeerd zes maanden. Jouw opzegtermijn is één kalendermaand. De opzegtermijn van Villex is drie maanden. Op het moment dat wij een einddatum weten zullen wij dit met jou communiceren. Het is belangrijk dat je flexibel bent en een terugvaladres hebt.

Hoe vraag ik een inkomensverklaring aan?

Het formulier kun je aanvragen op de website van de Belastingdienst. Kijk hier voor meer informatie.

Hoeveel borg moet ik betalen?

De borgsom staat gelijk aan één maand huur. Je krijgt je borg terug nadat je de ruimte leeg en bezemschoon opgeleverd. Tijdens het opzegproces ontvang je van ons instructies over de oplevering.

Ik heb een kind, kom ik in aanmerking voor een woonruimte?

Je komt niet in aanmerking voor een tijdelijke woonruimte met inwonende kinderen. Wij hebben een zeer gering aanbod waarbij inwonende kinderen wel zijn toegestaan. Dit betreft particuliere- of vrije sector woningen. Mocht dit het geval zijn, dan staat dit in de tekst vermeld.

Ik heb een woon- /werkruimte gezien waar ik interesse in heb. Wat moet ik doen?

Je kunt hierop reageren als jij je hebt aangemeld. Als je hebt gereageerd nemen wij binnen 14 dagen contact met je op als je in aanmerking komt. Het helpt als jouw aanmelding zo compleet mogelijk is en je aan onze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een woning/ruimte.

Ik heb mij aangemeld en nu?

De volgende stap is reageren op ruimtes waar jij interesse in hebt. Dit kun je doen via jouw Mijn Villex account. Daarna kun je bezichtigen een volgt er een intakegesprek . Voordat je de afspraak gaat plannen is het belangrijk dat je het online aanmeldformulier heb ingevuld, zonder dit formulier kunnen wij je niet verder helpen.

Kan ik een ruimte bezichtigen?

Ja, je kunt via jouw Mijn Villex account reageren op ruimtes waar jij interesse in hebt. Wij nemen binnen 14 dagen contact met jou op als je in aanmerking komt. Het helpt als jouw aanmelding zo compleet mogelijk is en je aan onze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een woning/ruimte.

 

Indien er een bezichtiging plaatsvind zal hierna het intakegesprek plaatsvinden waarin daadwerkelijk bepaald wordt of je in aanmerking komt. In jouw MijnVillex kun je overzichtelijk reacties bijhouden.

Kan ik een ruimte bij jullie reserveren?

Ja dat is mogelijk na bezichtiging en het intakegesprek waarna vermeld wordt of je in aanmerking komt.

 

Indien je de mogelijkheid krijgt om de ruimte te reserveren betaal je een bedrag van €85,-. Houd er rekening mee dat de reservering altijd onder voorbehoud van dossiercontrole is en niet langer mag duren dan één week. Zorg ervoor dat jouw documenten en informatie binnen die week compleet zijn.

Kan ik mij inschrijven op het adres?

Inschrijven bij de gemeente op het woonadres is verplicht!

Moet ik inschrijfkosten betalen?

Het online aanmelden is gratis. Besluit je je na het intakegesprek in te schrijven, betaal je p.p €25,- inschrijfkosten.

Waar hebben jullie woon- en/of werkruimtes beschikbaar?

Wij hebben aanbod door heel Nederland. Ons actuele aanbod staat online en kan per dag wisselen.

Waarom hebben wij jouw IBAN rekeningnummer nodig vóór het intakegesprek?

Het intakegesprek is ons controle moment. Tijdens het intakegesprek kunnen wij alle door jouw opgegeven informatie controleren en kijken of je geschikt bent om onze bewoner te worden. Omdat we door de nieuwe privacy wetgeving geen kopie bankpas meer kunnen aannemen, gebruiken wij het intakegesprek om te controleren of het door jouw opgegeven bankrekeningnummer correct is. Mocht je uiteindelijk geen huurcontract bij ons tekenen, dan zullen wij jouw gegevens uiteraard verwijderen.

Wat is het opzegtermijn?

Antikraak: je tekent een bruikleenovereenkomst waarbij een wederzijds opzegtermijn geldt van 28 dagen. Tijdelijke huur: je huurt een woning op basis van de leegstandswet en tekent een tijdelijke huurovereenkomst. Je hebt een minimale contractperiode van 6 maanden. Wij hebben een opzegtermijn van 3 maanden, jij hebt een opzegtermijn van een kalendermaand.

Wat is het verschil tussen antikraak en tijdelijke huur?

Lees hier alles over het verschil tussen antikraak en tijdelijk verhuur.

Wat is stichting Happy Villex Moments?

Indien je besluit je bij Villex in te schrijven betaal je €25,- inschrijfgeld. Van de €25,- inschrijfgeld gaat €5,- naar Stichting Happy Villex Moments. Deze stichting organiseert speciaal voor jou als Villex bewoner, sociale activiteiten en evenementen. Dit bedrag komt zolang je voor Villex woont jaarlijks terug.

Wat verwachten jullie van mij als ik bewoner word?

Dat je de opgestelde huisregels naleeft,  je verantwoordelijk opstelt en een terugvaladres hebt. In verband met de tijdelijke aard van de ruimtes verwachten wij dat je flexibel bent en dat je in staat bent snel te verhuizen.

Wat zijn de selectiecriteria?

Je hebt een aantoonbaar inkomen uit salaris, studiefinanciering of bijvoorbeeld een eigen onderneming. Je bent schuldenvrij en hebt geen strafblad.

Welk nummer op mijn legitimatiebewijs is het documentnummer?

Villex heeft voor jouw dossier een aantal documenten en informatie nodig. Een van de dingen die we van jouw nodig hebben is het documentnummer en de geldigheidsdatum van jouw legitimatiebewijs. Het documentnummer van een identiteitskaart en/of paspoort vind je onder het kopje documentnummer of document no. Het documentnummer van een paspoort of identiteitsbewijs is al volgt opgebouwd: 1. de eerste twee tekens zijn letters, 2. de tekens drie tot en met acht kunnen letters én cijfers zijn, 3. het laatste teken is altijd een cijfer Let op: de letter O komt niet voor in paspoortnummers. Het cijfer 0 wel. Het documentnummer van een rijbewijs vind je onder kopje 5 en bestaat uit 10 cijfers.

Zijn huisdieren toegestaan?

Nee, mits anders vermeldt op de website.

Zorgen jullie voor een nieuwe ruimte als ik er uit moet?

Wij streven er naar jou een vervangende ruimte aan te bieden, mits je je altijd netjes aan de regels hebt gehouden en op tijd de huursom betaald hebt. Echter kunnen wij geen nieuwe ruimte garanderen, omdat dit afhankelijk is van ons aanbod op dat moment.

Ik heb gereageerd op een woning, wanneer hoor ik iets?

Als je hebt gereageerd nemen wij binnen 14 dagen contact met je op als je in aanmerking komt. Het helpt als jouw aanmelding zo compleet mogelijk is en je aan onze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen voor een woning/ruimte.

Ik wil samen wonen met mijn vriend/vriendin, wat moet ik nu doen?

Wil je samenwonen? Dan moeten jullie apart een Mijn Villex account aanmaken. Geef in jullie reacties/motivatie aan dat jullie willen samenwonen.

Ik ben een Villex bewoner/ondernemer en heb vragen:

Ik wil mijn woon- /werkruimte opzeggen, hoe moet ik dat doen?

Je kunt een mail sturen naar je woonconsulent, of opzeggen in MijnVillex. Wij nemen dan contact met je op om een afspraak te plannen voor de uitcheck van je ruimte. De opzegging gaat in zodra je een bevestiging van ons hebt ontvangen.

Mag Villex mijn bruikleenvergoeding verhogen?

Ja, Villex mag je bruikleenvergoeding verhogen conform regels Keurmerk Leegstandbeheer. Voor meer informatie kun je kijken op de website van het KLB (www.keurmerkleegstandbeheer.nl).

Mijn huur servicekosten zijn niet afgeschreven, wat moet ik doen?

Je blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het betalen van je maandelijkse huur servicekosten bruikleensom. Zorg dat je voldoende op je rekening hebt staan voor de maandelijkse incasso. Is de automatische incasso niet gelukt? Dan kun je in MijnVillex online betalen.

Waar kan ik een reparatieverzoek indienen?

Je kunt een reparatieverzoek indienen en de status hiervan bekijken in Mijn Villex onder het kopje ‘Mijn ruimte’.

Wat moet ik doen in een noodsituatie buiten kantoortijden?

Bel 088-5320000 en volg de instructies op.

Ik wil graag wat aanpassingen doen in mijn woning mag dit?

Meestal is dit geen probleem. Geef dit wel altijd van te voren aan bij jouw woonconsulent. Dit kun je aanvragen via jouw Mijn Villex account onder het kopje ‘stel een vraag’.

Ik heb een verhuurdersverklaring nodig, hoe kom ik hier aan?

Zo’n verklaring kun je aanvragen bij jouw woonconsulent via jouw Mijn Villex account onder het kopje ‘stel een vraag’.

Ik heb overlast van mijn buren, wat moet ik doen?

Probeer altijd eerst zelf om jouw buurman of buurvrouw te benaderen. Komen jullie er echt niet uit en woont die persoon ook voor Villex? Stuur dan een berichtje via Mijn Villex.

Ik wil graag overgeplaatst worden naar een andere woning, wat moet ik doen?

Dit kun je een verhuisverzoek indienen. Dit vind je onder het kopje ‘Mijn ruimte’.

Vaak moet je opnieuw documenten aanleveren. Bekijk hier welke documenten dat zijn.

Ik heb problemen met het internet, wat moet ik doen?

Heb je problemen met het internet? Probeer dan eerst de router te resetten en/of de website van jouw provider te raadplegen. Kom je er dan nog niet uit? Stuur dan een reparatieverzoek in. Je kunt hiervoor in Mijn Villex navigeren naar het kopje ‘mijn ruimte’ en dan ‘reparatieverzoek’.

Ik heb een aanmaning gehad of een openstaande factuur maar ik heb deze al betaald?

Neem contact op met afdeling financieel door te bellen naar 088-5320000.

Ik heb feedback/ een klacht

Heb je feedback of een klacht, dan kun je dit mailen naar klacht@villex.nl.

We streven er naar om jouw bericht binnen 10 werkdagen naar tevredenheid op te lossen. We houden je in de tussentijd op de hoogte.